söndag 10 januari 2021

Både tour och tipspromenad

Bild: Jörgen Auer
Fan! En timme för sent gick jag upp i dag. Ändå tillräckligt fint för att se den här himlen utanför huset i Mantorp. Ja, från en position utanför huset, menar jag. Himlen i sig stod inte utanför och väntade på mig. Den var betydligt längre bort. Därför gick jag åt det hållet, i hopp om att få se nåt fint. Det betydde att jag blev tvungen att åter ta svängen över Östra Tollstad.

Bild: Jörgen Auer
Men inte mig emot. Det betydde ju också att jag hann se Lantmännen Unibake i så här snygg förpackning. Och vad var det nu jag skrev i går om att räkna allt i min väg? Just det ja, räkna människor jag mötte. Eller annat jag ville räkna. Och kommen så här långt (350 meter) hade jag inte mött en enda människa. Det lade jag på minnet.

Bild: Jörgen Auer
Men kommen ut till Östra Tollstad och familjen Holgerssons ridhus hade jag räknat ett par bilar och ett antal hästar, nio tror jag. Sen såg jag den här hästen och de första människorna. Är det tävling, ropade jag? Nej, det är specialträning för fälttävlan, blev svaret och senare läste jag på Stall Tollstads facebooksida att det var landslagsryttaren Hannes Melin som höll i träning för Östgötateamet. 

Bild: Jörgen Auer
Jag gick Östra Tollstad runt och fortsatte räkna. Här blev det väldigt många hästar, kan jag säga. Antalet hästar jag såg på den timme jag befann mig i området, ja under hela en och halvtimmestimmespromenaden var 35. Människor som var ute och promenerade, sprang eller stod vid sidan av eller satt på hästar var 21. Antalet hundar tre (de satt inte på hästar). Tillkommer 13 får.

Bild från SVT
Hemkommen ville jag se Tour de Ski-avslutningen. Du vet, den där sista tävlingen för längdskidåkarna i nio dagar långa tävlingen Tour de Ski (med sju deltävlingar) som avslutas med en verkligt krävande klättring uppför sista 1,5 kilometerna. Och det är rejält brant. Oj, så tufft. 

Bild från SVT
Ebba Andersson tog sin första seger i världscupen, efter 19 pallplatser! och slutade trea totalt i Tour de Ski. Detta efter ett fint svenskt lagarbete innan det blev dags för "mördarbacken". Det jobbet gav Ebba chansen att gå ifrån och få ett lagom försprång uppför. Värdiga vinnaren av touren ses här på bilden bakom Ebba. Det är amerikanskan Jessica Diggins.

Bild från SVT
I Vinterstudion var man också ense om att 29-åriga Jessica Diggins, eller Diggs som hon kallas, är en väldigt värdig vinnare av Tour de Ski, nu när inte norskorna var med. Både programledaren Yvette Germundstad och experten Johanna Ojala höjde henne till skyarna. 
Ryssen Alexander Bolsjunov vann herrtouren förra året och gjorde om bedriften den här gången också, även om han "bara" blev tvåa i avslutningsloppet. Totalt vann han med den största segermarginal touren skådat under de 15 år den genomförts. Han var hela 3 minuter och 23 sekunder för tvåan Maurice Manificat, Frankrike. Bolsjunovs landsman Denis Spitsov var annars allra snabbast uppför Alpe Cermis i dag och gjorde precis som Ebba Andersson, vann sin första världscupseger och blev trea totalt. 

Bild: Jörgen Auer
Lite skidskytte såg jag också, men längtade ut igen. Jag hade ju bara gått sju kilometer på förmiddan. Passade därför på att gå motionsspåret i Mantorp och kunde då dessutom glädjas åt de tipsfrågor som Klämmestorpsskolans klass 5 satt upp i spåret. Bra initiativ av klassen som senare i vår ska tävla i Vi i femman i P4 och ligger i hårdträning vad allmänbildning beträffar. 
Och jag räknar på. Så också i motionsspåret som jag avrundade med att dessutom gå Vetarundan. Under dessa 6,5 kilometer såg jag 73 människor (som gick/sprang/lekte/övervakade/rastade).
Totalt i dag: 94 människor, 35 hästar, 16 hästtransporter, 13 får, 6 hundar, 2 snögubbar, 1 katt.

Inga kommentarer: