tisdag 26 januari 2021

Europeiska korsordsdagen

Tisdag 26 januari, Boel och Bodil har namnsdag. Grattis alla ni. Särskilt mitt barnbarn Stina Boel i Kisa.

Enligt min egen temadagskalender, den så kallade auerska kalendern, är det också Europeiska Korsordsdagen i dag.

Varför europeiska? Tja, andra temadagar lägger till ett internationella ibland, så då kan väl jag använda mig av europeiska.

Ett korsord löser inte sig själv. Så hjälp ett korsord i dag, lös det. Eller hjälp en korsordslösare som fastnat. Nej, det har inte jag gjort. Jag löser i snitt tre korsord om dagen, ibland är de lätta, ibland svåra. Ibland för lätta och enstaka gång för svåra. 

Själv gillar jag inte den där typen av korsord där konstruktören uppenbart är ute efter att jävlas med lösaren som absolut är tvungen att googla för att hitta svaren. Ännu värre var det förstås förr, före datorernas intåg. Då var man tvungen att slå i lexikon, och ibland till och med tvingad att bege sig till närmaste bibliotek för att söka efter de ord som krävdes.

Men just nu skiner solen i Östergötland så korsorden får vänta.

Inga kommentarer: