fredag 22 januari 2021

De avundsjukas dag

Bild: Jörgen Auer
Fredag 22 januari 2021 - De avundsjukas dag. Så är det. I alla fall enligt Auers temadagar. I dag har alla rätt att vara avundsjuka. Jag är till exempel avundsjuk på alla som kan jonglera eller sjunga, spela gitarr, tala fler än två språk flytande, åka slalom som en Gud, hoppa över 2 meter i höjdhopp, komma ihåg hur stora alla de stora planeterna är och var de befinner sig i förhållande till jorden, hoppa från tian på badplatsen, omedelbart förstå innebörden av ett politiskt eller ekonomiskt beslut och dess inverkan på den enskilda människan. Man har rätt att vara avundsjuk på vad som helst och i dag får man visa det och till och med uttala sig om hur mycket avundsjuk man är.
Som du ser på bilden här ovan så har jag mycket pengar. Det kan du vara avundsjuk på, till exempel. Jag har jättemycket pengar, jättemånga. Så många att jag inte ids räkna dem. Dessutom har jag hittat dem! Jo, det är sant. Jag städar hemma och hittade en hel påse full med gull längst inne i en av salig hustrun använd garderob, inklämd bakom en massa påsar med kläder och troligen från början sparad av hennes far. Eller, det är inte guldpengar, men järn, brons och koppar är det väl i de här småmynten i valörerna 1 öre, 2 öre och 5 öre.
Någon av femöringarna kan kanske vara värd tio öre! Eller till och med en krona. Men det bryr jag mig inte om. Jag kastar dem som metallskrot, tror jag. För mina ören är inte mint condition, precis. De är fula. Men jag ska kolla först så att inte 1947 års gråsvarta femöring är värd mer än så. Det gör jag nu.
Hm, den är visst värd 6 kronor. Åtminstone finns det en säljare på Tradera som vill ha sex kronor för sin femöring 1947.
Låt se nu - hur många såna järnfemöringar har jag? Fem är det nog. Det betyder 30 kronor. Och hur är det med 2-öringen från 1946? Vad står den i? Oj, en sådan 2-öring i finare skick kan vara värd 150 kronor! 
Jag får nog titta djupare i påsen.
Ja, du ser. Nog finns det anledning att vara avundsjuk på mig, med en sådan skatt.

Inga kommentarer: