lördag 9 januari 2021

Räknare - inte matematiker

Bild: Jörgen Auer
Det bästa med vinter? Tja, att det är uppfriskande att vara utomhus, kanske. Och när nästan allt är så där vitt av snö ser man allt annat som inte är vitt så mycket bättre. Som det här fina trädet (pinje?) i Mantorp, till exempel. För resten, så mycket folk det är ute och motionerar nu under pandemin. Det är inte alls ovanligt att man ser ett 50-tal andra som går eller springer. Nästa gång jag går ska jag räkna dem. Det kanske kan bli en ny serie. Att notera hur många vi är och vilken form av motion vi ägnar oss åt. Ja! Det ska jag börja med. Jag har aldrig tyckt om matematik, men gillar att räkna. Jag är en typisk räknare. Så fort nåt ska göras så räknar jag. Ibland är det stegen jag tar, ibland träden i en allé, andra gånger trappsteg, skyltar, hästar, gula bilar, ibland bara för att tiden ska gå. Ibland för att hålla träningen igång, jag gör en övning medan jag räknar till hundra. Sen hundra till nästa övning. Aldrig använder jag klocka - jag räknar. Om du möter mig på promenad kan det tänkas att jag ser upptagen ut. Jag räknar.
 
Bild från SVT
På tal om räkning. I dag var 1 och 3 gångbara siffror i svenska succén i Tour de Skisprinten i Val di Fiemme. Först blev det en trippel när Linn Svahn vann före Maja Dahlqvist och överraskningen Emma Ribom som tog sin första pallplats i världscupen. Heja, heja, heja! Några norskor deltog inte, ska sägas, de avstår ju touren. På fjärde- och femteplatsen blev det ryskt. 

Bild från SVT
Som inte detta vore nog så blev det svenskt även i herrfinalen där Oskar Svensson överraskande var hur säker som helst och klar klar etta före två ryssar. Det här var hans första seger i världscupen. Svensson åkte redan i semifinalen oerhört starkt och vägvinnande. Precis lika säker som Linn Svahn i damklassen.
Och nu? Mat. Jag tar nåt färdigt och värmer i micron. Undrar hur långt jag hinner räkna om rätten ska vara inne i micron sju minuter? Vi får se: 1, 2, 3...

Inga kommentarer: