lördag 2 januari 2021

Fint Vinterljus i Linköping

Bild: Jörgen Auer
Äntligen kom jag iväg för att titta på ljusspelet i Linköping och jag betygsätter det som väldigt fint och ger 4 auersmile av fem möjliga - 😊😊😊😊 Vän av ordning frågar sig kanske då vad det var som saknades? Jo, fler konstverk eller installationer. Jag skulle gärna ha sett någonting mellan Tekniska Verken och Tullbron, kanske två, tre installationer till för att vara fullt nöjd.

Bild: Jörgen Auer
Å andra sidan fick jag ju se Sveriges högsta plastgran också på Stora torget. Och det är ju också en form av vinterljus, även om den inte ingår i Vinterljus 2020 som pågått mellan 13 december-3 januari och är ett samarbete mellan Linköpings kommun, Tekniska Verken och Visit Linköping & Co.

Bild: Jörgen Auer
Den här upplagan av Vinterljus har de flesta av ljussättningarna placerade i och omkring det upprustade området vid Nykvarnsholmen. Och de är fina! Inte minst den här gången "Isberg" i allén på Stångebrofältet, nära hundrastgården. 
 
Bild: Jörgen Auer
Men min dag började annars i Ljungsbro dit jag var utlurad för att beskåda den fina aktivitetsparken nära kanalen. Så fint det var! Utlurad var jag för att mina barn ordnat det så att de var där alla tre med sina familjer, vilket betydde att jag även kunde träffa dem som till vardags bor i Uppsala och som jag inte sett på länge. Vi både lekte och promenerade.

Bild: Jörgen Auer
Samt bestämde Uppsalaborna och jag att ses i Linköping när mörkret kommer för att gå och titta på Vinterljus. Så skedde också, plus lite till. Ljussättningarna på Hospitalstorget i centrum imponerar, till exempel och gör torget extra fint. Det ser påkostat ut. Samt är ljust. Bra.

Bild: Jörgen Auer
Åter till Vinterljus. Installationen Den stora fabriken på Kraftvärmeverket var extra trevlig. Projektionerna på tegelväggen var som att titta på en utebiograf. Kul. Mer sånt. "I skuggan av natten" under Tullbron var också mycket sevärd (men jag lyckades inte ta någon bra bild).

Bild: Jörgen Auer
Däremot blev den här fin, tycker jag. Det är Rebecka och Robert Auer plus Robbans mamma Gudrun Karlsson vid den härligt ljusklädda Stångebro.
Efter Vinterljus blev det hemgång. Eller för min del hemkörning till Mantorp för att titta på JVM-hockey. Först Tyskland-Ryssland 1-2 sen Sverige-Finland som börjar nu. Hej.

Inga kommentarer: