måndag 11 januari 2021

Har jag släkt i Afrika?


 I dag har jag skickat in mitt DNA-prov till My heritage. Om fyra veckor får jag svar. Det ska bli spännande att ta del av detta, även om jag är ganska säker på större delen av svaret.

Min farfar var född i Finland och eftersom jag har släktforskat så vet jag att släkten där i alla fall går tillbaka till 1600-talet. Vad jag vet hade alla så långt bara finska anor. Men det är klart, nån gång borde väl nån gammal ana ha invandrat till Finland. Varifrån? Jag gissar från öster och torde alltså ha även ryska anor. Vi får se om jag har rätt.

Min farmor var född i Norrköping och hennes förfäder kom från Östergötland och Södermanland så långt jag har hittat - ner till 1600-talet. Finns det andra spår här också? Kanske. Men åt vilket håll de leder har jag ingen aning. Än.

Jag vet inte ens om det går att reda ut om svaren som jag får går att härleda till just farmor eller farfar.

Min morfar var född i Borås och så långt jag har funnit finns hans anor i Västergötland och Halland. Vad kan man tänka sig vidare bakåt där? Tja, kanske lutar det åt Norge eller Danmark. Tyskland?

Min mormor var född i Jämtland och jag har följt hennes släktled bakåt ända till 1300-talet! Där har jag slutat även om det finns andra släktforskare som gissar att det finns en norsk koppling där, vilket ju också är rimligt att tro eftersom Jämtland har tillhört Norge och Danmark.

Den här norska kopplingen kan vara intressant. För från Norge finns det en klar koppling till Storbritannien. 

Men låt mig få leva i ovisshet en månad till. Jag är som sagt inte heller säker på att det går att tyda resultaten så som jag hoppas.

Och nog blir jag överraskad om det visar sig att jag till 20 procent härstammar från Afrika eller Sydamerika.


Inga kommentarer: