lördag 23 januari 2021

Bortglömda nyckelns dag

Bild: Jörgen Auer
I dag, lördag 23 januari 2021 är det Bortglömda nyckelns dag. I alla fall enligt de nyligen tillblivna auerska temadagarna, instiftade 21 januari samma år. Ett nytt påfund, således. Först ut var Fönsterhakens dag som inföll 20 januari, 21 januari var det Gamla gubbar kan-dagen och i går 22 januari De avundsjukas dag.

Du vet hur det är, eller kan vara. Man är lite stressad och slår igen dörren, till huset eller bilen, eller så blåser dörren igen och där står man utlåst. Eller så går man intet ont anande ut på långpromenad, eller tar sig en löprunda/cykeltur/simtur och när man kommer hem igen: nä-ä, jag har glömt nyckeln!

Men bortglömda nyckeln kan ju också vara den där som man hittar i en byrålåda eller ett skåp och undrar vart den går. Man kan för sitt liv inte erinra sig att ha använt nyckeln, så var passar den? Inte heller utflugna barn kan minnas var nyckeln passar, de vet att de har sett den, men har troligen aldrig använt den, säger de. En sådan nyckel som bara ligger i en låda år efter år har väldigt lätt att bli så bortglömd att alla ser den, men ingen bryr sig. Den har ju alltid legat där och liksom smält in i omgivningen.

På bortglömda nyckelns dag tycker jag att man bör ägna sig en timme eller två åt att försöka hitta ett passande lås till nyckeln. Den borde ju gå till ett skåp, ett skrin, en dörr, en cykel, bil, moped, mc, båt, ja nåt som går att låsa. Och eftersom den finns hemma hos dig i en av dina byrålådor så borde du ha ett lås någonstans i hemmet. Kolla! Den här dagen kan man även skänka några tankar åt nycklar man minns. De som gick till förra bostaden, till morfars mystiska plåtbox, till storasyrrans poesibok. 

Tänker jag efter riktigt ordentligt så är det väl klart att det finns verkligen bortglömda nycklar i mitt liv. Alltså nycklar som jag inte längre kommer ihåg. Hade jag en spargris i pojkrummet när jag var liten? Och var det en nyckel till den? En väldigt tunn och enkel nyckel? När och vart försvann i så fall grisen och nyckeln? Försvann nyckeln först? Ja, det är frågor som aldrig får ett svar eftersom jag inte minns om objekten fanns.

Andra nycklar får vara med om allt möjligt. Som huvudobjekt i leken gömma nyckeln, exempelvis. Eller tjänstgöra som kapsylöppnare, skärverktyg (jo då), tandpetare, öronkliare, nagelrensare, måttstock, skruvdragare, ja som stand in i en massa ärenden. 

Nyckeln har en gammal historia, närmare bestämt minst 4000 år. Det vet man eftersom arkeologer i ett tempel i Khorsabad i nuvarande Irak har hittat världens äldsta kända lås. Även om nyckeln till just det låset inte har hittats så vet man hur nyckeln till det såg ut, detta efter senare fynd. Nyckeln var en träbit med taggar som grep in i låset som också var av trä. Lås och nycklar av järn kom senare och det lär ha varit romarna som uppfann nyckelhålet.

Hur vet jag det? Jo, det har stått i en artikel i Illustrerad vetenskap som wikipedia också hänvisar till i sin text om nycklar. 

Nu ska jag ge mig ut på lördagspromenad innan det blir skidåkning på teve. Och jag ska inte glömma husnyckeln.

Inga kommentarer: