måndag 18 januari 2021

På andra sidan bron

Bild: Jörgen Auer
 Det här lutande trädet ser ut att behöva hjälp, fastfruset som det är i det fina och skönt belägna naturreservatet Sjöbo-Knäppan i Motala. 

Bild: Jörgen Auer
Jag var där i dag. För andra gången på norra sidan bron, men aldrig tidigare har jag gått in i reservatet och fågelskyddsområdet,

Bild: Jörgen Auer
Men i dag bar mina steg över slaggbron. Jag mötte ett tiotal människor som var ute och promenerade, väl klädda eftersom det var ganska kallt och rått. Så där som det kan vara nära sjöar och vattendrag.

Bild: Jörgen Auer
Motala ström såg märkligt nog grön ut i det obefintliga solljuset. Mystiskt, eftersom träden som speglade sig i vattnet i sig själva stod bruna.

Bild: Jörgen Auer
Längre ut låg Boren och väntade på allsköns fåglar. Än är det långt till segelsäsongen.

Bild: Jörgen Auer
Längre in i det lövskogsbevuxna naturreservatet får man många chanser till vintriga vyer över Boren. 

Bild: Jörgen Auer
Via långa spänger tar man sig vidare in i Knäppankärret, eller Hulthagekärret som det står på skyltar i området. Plötsligt lyser det rött! Härligt med färg på tillvaron.

Bild: Jörgen Auer
Har man inte så bråttom, och varför skulle man ha det? så har man gott om tid att titta närmare på naturen och de konstverk som vintern skapar. Isiga träd, grenar, buskar finns det i massor.

Bild: Jörgen Auer
Se bara! Även om det just här var svårt att komma närmare, på grund av en brant och hal strandlinje. Hade jag gått ner där skulle jag måhända vara kvar än.

Bild: Jörgen Auer
Till sist: de intressanta reservatskyltarna förklarar och berättar. Samt lockar till besök andra årstider. Jag som var här för första gången kan garantera att jag kommer tillbaka. Är det inte vår snart?

Inga kommentarer: