söndag 1 januari 2023

Månadsbilder från 2022

Bild: Jörgen Auer
Januari börjar fjolårets bildkavalkad med en bild från eftermiddagen den 13 januari. En eftermiddag då himlen tycktes stå i brand. Det var en synnerligen spektakulär torsdag.

Bild: Jörgen Auer
Februari låg jag på Vrinnevisjukhuset två veckor efter en tjocktarmsoperation 1 februari (tumör) och undersköterskan Zhara här var en av många som tog väl hand om mig. Zhara kommer ursprungligen från Afghanistan. Jag tackar allra ödmjukast för all hjälp.

Bild: Jörgen Auer
Mars. Råssnäsudden i Motala har blivit ett kärt besöksmål för mig. Närheten till vackra Vättern är så underbar och gör motionspromenaden till rena glädjestunden. Visst kan det blåsa rejält ibland, men man kan vara tämligen säker på att platsen alltid erbjuder fina utsikter.

Bild: Jörgen Auer
April. Så här fin kväll var det 20 april när Linköpings FC besegrade Hammarby med 3-1 efter mycket bra spel och gick upp i toppen av fotbollsallsvenskan. Ännu finare hade det varit med mer publik. Över 900 kom visserligen, men LFC-tjejerna spelar trevlig fotboll och är värda minst ett par tusen åskådare.

Bild: Jörgen Auer
Maj. En skön dag i maj är det inte mycket som överträffar. Särskilt inte när man bor så vackert som jag och har natur och djur alldeles inpå knutarna.     

Bild: Jörgen Auer
Juni. Jag hade varit på besök i Uppsala och Gävle över helgen. Hemkommen tog jag naturligtvis som den flanör jag är en promenad på Uljeberg och kunde konstatera: efter regn kommer solsken.

Bild: Jörgen Auer
Juli. Tidigt på morgonen tisdag 12 juli såg jag en älva dansa i morgondimman på sjön Drögen. Klockan var 04:52 och platsen var Staviken, Drögen. Vid Bäckhult i Kinda kommun.

Bild: Jörgen Auer
Augusti. Sommarmorgnar är så fina. När solen vaknar och börjar att kasta reflexer i fönster och beslag. En sådan morgon kan göra en hel dag. Så började fredag 12 augusti.

Bild: Jörgen Auer
September. Kisa är en av Östergötlands allra finaste orter. Om du frågar mig, i alla fall. Jag gillar verkligen alla höjdskillnader och närheten till skog och sjö. Det händer att jag kliver upp på borgarberget intill kyrkan. Där har man en härlig vy över Kisa. 

Bild: Jörgen Auer
Oktober. Långpromenader kan vara härliga. Särskilt när man kan få uppleva dem med mycket natur. Och vatten. Som när man tar sig före att ta vägen över Solberga, Sya, och passera på gångbron över Svartån. Ofta är det så tyst och stilla där att man undrar om det är siesta. Och själv vill man bara stanna och njuta, andas och bara vara.

Bild: Jörgen Auer
November. Tisdag 22 november. På besök i Norrköping för att äta lunch. Vädret var så inbjudande att jag även tog en promenad. Jag gick bland annat ut på Strömsholmen och försökte hålla mig så nära Motala ström som möjligt utan att plumsa i. Jag lyckades. Och tog den här bilden över strömmen och delar av Saltängsgatan.

Bild: Jörgen Auer
December. Torsdag 8 december promenerade jag både i Sya och hemma på Uljeberg. I Sya konstaterade jag att man sprutade konstsnö för fullt och hoppades ha åkbara skidspår till helgen (det hade man också). På eftermiddagen begav jag mig ut i hemmamarkerna. Det var en vacker dag, som gjord för att föreviga vad jag såg. Och jag såg mycket. Men till den här årskavalkaden valde jag bara en bild per månad.






 

Inga kommentarer: