torsdag 12 januari 2023

Månljus inledde dagen

Bild: Jörgen Auer
En bild som sprider ljus i nattens mörker. En fönstertitt, bara. Blott någon sekund lång innan läggdags i onsdags. Nej, klockan var tolv slagen, så väldigt tidig torsdag ägde denna fönstersyn rum. Det var länge det enda som skedde i min värld just denna dag, torsdag alltså. Men visst, jag tog en morgonpromenad och läste min papperstidning, åt frukost, lyssnade på Radio Östergötland och fikade innan jag åkte till Kisa. Visst ja, dammsög lägenheten också och tankade bilen. På Gulf.

Bild: Jörgen Auer
Lite vinter syntes allt ännu i skogen längs vägen Mantorp-Ulrika-Kisa. Just här, vid Togölen var det till och med ganska mycket snö. Jag försökte några meter innan, vid Mansgölen att svänga in för att plocka upp en tappad vattenflaska, men avstod på grund av en hög snösträng.

Bild: Jörgen Auer
Alltså: det är nåt med Kisa och omgivningen som tilltalar mig så. Inte minst det böljande landskapet. 

Bild: Jörgen Auer
Och var gång jag ser kyrkan så känns det lite som att komma hem. Nej, jag är inte religiös, men gillar kyrkobyggnader. Och den här är fin. Sedan åkte jag till Restaurang Capri för att äta lunch och dagens Dagens rätt var sannerligen en fullträff: först utsökt lagad ärtsoppa, sedan smarriga färsbiffar  med kantarellsås och även kycklingfilé och gott om sallad, gele, lingonsylt, och den som orkade tog även för sig av pannkakorna och hallonsylten. Kaffe och kaka efteråt.
Jag blev proppmätt och var nära att inte orka gå ut till bilen. Men kunde i alla fall hämta barnbarnet Stina Boel i skolan. Jag hjälper till ibland i Kisa för att underlätta jobb- och familjelivet. Vad vi gjorde? Spelade Yazzy.

Bild: SVT
Hemkommen noterade jag att jag hade missat JVM-damernas kvartsfinalseger med 6-1 mot Slovakien, men tänker se semifinalen mot USA på lördag. Tjejerna spelar fint, tycker jag och tror att de har segerchans även mot amerikanskorna. Länderna möttes i gruppspelet och då vann USA en jämn match med 6-3.

Bild: TV6/
Sveriges VM-premiär i handboll såg jag däremot. Inte den bästa match jag har sett, men svensk seger åtminstone. 26-18 (13-12) mot Brasilien efter att särskilt svenske målvakten Andreas Palicka imponerat med 17 räddningar, vilket betydde att han tog 49 procent av skotten.

Bild: SVT
I Sportspegeln visades en telefonintervju med längskidåkaren Ida Dahl, före detta Mantorpstjej som tävlade för Sya skidklubb, sedan många år boende i Mora och tävlandes för IFK Mora. När hon inte åker i landslagsdress. För bara några dagar sedan såg vi henne i världscupen och Tour de Ski. Men nu är hon iväg för att tävla i sin specialitet, långlopp. I intervjun sa hon att hon siktade på två segrar i helgen. Först lördagens Pustertaler Ski Marathon, 62 kilometer i Sexten, Italien och redan dagen därpå Prato Piazza Mountain Challenge, kortare med sina 30 kilometer, men också tuffare med en rejäl stigning mot slutet. Start i Niederdorf, Italien och mål i platån Prato Piazza
Och ja, SVT sänder båda loppen och har aviserat att man tänker sända alla 14 lopp som ingår i serien. Helgens lopp är nummer fyra och fem i ordning. Ida Dahl leder damernas serie och även på herrsidan är det svensk ledning genom Emil Persson.  

Inga kommentarer: