måndag 2 januari 2023

Märkliga djur synliga

Bild: Jörgen Auer
Usch och fy, säger jag om den här stora ormen som ringlade fram inte långt från min lägenhet på Uljebergs säteri. Jag brydde mig inte det minsta om den är fridlyst eller inte. Jag knäckte den mitt av med ett rejält stamp.

Bild: Jörgen Auer
Man kan se mycket i naturen och jag rös väldeliga vid åsynen av den här figuren, men den bevärdigade mig inte med ens ett endaste ögonkast, utan satt som fastfrusen och glodde i marken. På vad vet jag inte.

Bild: Jörgen Auer
Den här ormsvanen låg och tittade efter sin partner, men denna syntes inte till. Jag ville klappa till den också, men vågade inte.

Bild: Jörgen Auer
Buskskvätta?  Nej, de är mindre, men det skulle kunna vara en snåranka. Eller en långnäbbsgås. Kvack, sa den.


Bild: Jörgen Auer
Den här stackaren verkade bakbunden, men morrade lite när jag ville hjälpa den. Får se om den kommit fri i morgon.

Bild: Jörgen Auer
En liten pennvävare var på väg att lyfta från en gren och tog sikte bort mot Skorteby till.

Bild: Jörgen Auer
Men, var det här kanske den saknade ormsvanen? Ingen vet för den låg kvar med huvudet i gräset så länge jag var kvar. 

Bild: Jörgen Auer
Gotisk sköldbitare ser man inte så ofta och ännu mer sällan en så här grov typ. I alla fall så långt upp som Östergötland. Jag har för mig att jag läst om en observation i Skåne 1998, vilket lär vara den senast rapporterade i Sverige. 
I morgon ska jag ge mig ut och titta efter fler märkliga djur.

Inga kommentarer: