fredag 20 januari 2023

Var det Guds persienn?

Bild: Jörgen Auer
 Ett hittills okänt himlafenomen syntes vid 16-tiden i dag över Mantorp. Var det ett djur eller delar av det så var det nog inte särskilt vänligt sinnat. Det såg lite farligt ut. Hotfullt. Och är det en vinge bilden visar? Eller ett trehövdat monster? Kanske är det svansen vi ser? Eller var det en farkost? I så fall var den parkerad över Mantorp. Eller var det en del av Guds persienn? Tänk om den snart dras ner helt?

Bild: Jörgen Auer
Men allt var inte hotfullt. Långt ifrån. Tillvaron i min lilla del av världen hade mer av ett rosa skimmer över nejden och en strimma ljus och hopp i en annars dyster tid med skenande matkostnader, el åt helvete och allt vad det för med sig. Längre bort gör Putin och hans anhang allt de kan för att västvärlden inte ska älska honom. Han är troligen galen och skulle må bra av att följa med mig på en promenad. 

Bild: Jörgen Auer
Nej, det här är inte en krigsbild från Ukraina, utan en eftermiddagsbild från ödetorpet Fridhem på Uljebergs säteris marker. Jag tycker kontrasten mellan ljusblå himmel och rucklet blev riktigt fin.

Bild: Jörgen Auer
Som vanligt kunde jag inte hålla mig från att leta efter ny vinkel att fota det fina tornet på Viby kyrka från. Den som söker, finner. 

Bild via TV6
Lite VM-handboll hann jag se också. I en väldigt bra och rivig, hård och spännande gruppspelsmatch vann Sverige mot Island med 35-30 och vinner därmed gruppen. Efter match mot Portugal på söndag väntar kvartsfinal. Som vanligt var målvakten Andreas Palicka helt suverän i dag. Med en "normal" målvakt i svenska målet hade nog Island vunnit. I första halvlek ledde också islänningarna med tre mål ett tag. Häftig match att se, hur som helst. Mycket ge och ta.

Bild: Jörgen Auer
Själv tar jag det med ro och sparar eftermiddagspromenaden med himlafenomenet i minnets kammare. Samma med den här bilden. Just till denna tall tänker jag återkomma, men nästa gång vill jag se ett travekipage komma förbi där uppe på travträningsbanan i sakta mak, så att mobilkameran hinner med att föreviga häst och kusk just som de passerar under den stora grenen. 
God natt.

Inga kommentarer: