onsdag 18 januari 2023

Varga först ut 2023


 Här kommer årets första bil i min transportserie Transport på svenska vägar, där jag, nyfiken som jag är, vill ha reda på något mer om alla de transportfirmor som trafikerar våra vägar. Var kommer de från? Var finns huvudkontoret?

Varga & Beemster har hemvist i Nederländerna, i småstaden Blokker (drygt 5 000 invånare), omkring fem mil norr om Amsterdam och någon mil från Hoorn. Företaget har funnits sedan 2005, men hette om jag fattat hemsidan vargabeemster.eu rätt endast Beemster från starten. Sedan 2018 heter man dock Varga & Beemster (två ägares efternamn).

Företaget använder sig av bilmärken Daf, Volvo och Scania och har ett 30-tal medarbetare (27 chaufförer). Omsättningen har jag inte lyckats få reda på, den är låst på dnb.com. Hemsidan nämner ingenting om varken antalet anställda eller omsättning. Däremot nämns att man bland annat transporterar blommor och att orkidéer och tulpaner kräver olika temperaturer.

Den något suddiga bilden ovan är tagen utanför Mantorp.

FOTNOT: Serien Transport på svenska vägar har ett par år på nacken nu och jag har i korthet presenterat över 200 företag, svenska såväl som utländska. Varga & Beemster är först ut 2023.

Inga kommentarer: