Bild: Jörgen Auer
Bilden är från i går. En tradare rullade på motorvägen utanför Mantorp. ADR Haanpää står det på de glänsande sidorna. Tänk så många gånger jag sett namnet och bilarna, utan att tänka mer än: jaha, det är väl nåt finskt.
Och så är det. 1949 köpte Jussi Haanpää en större lastbil och började köra timmer. Så småningom började hans företag Haanpää Oy köra annat. I dag är
ADR Haanpää (sammanslagning 1999 av svenska ADR Transport och Haanpää) Skandinaviens största transportör av flytande och farligt gods och har cirka 600 anställda och 400 fordon (inte så konstigt att man ser dem ofta, alltså). Årsomsättningen ligger kring 120 miljoner euro och företaget har kontor i Finland, Sverige, Norge, Ryssland, Tyskland och Estland. Huvudkontoret finns i Vanda nära Helsingfors (utspridd kring flygplatsen med samma namn). I Vanda bor nära 200 000 invånare.
Bilden är från i går. En tradare rullade på motorvägen utanför Mantorp. ADR Haanpää står det på de glänsande sidorna. Tänk så många gånger jag sett namnet och bilarna, utan att tänka mer än: jaha, det är väl nåt finskt.
Och så är det. 1949 köpte Jussi Haanpää en större lastbil och började köra timmer. Så småningom började hans företag Haanpää Oy köra annat. I dag är
ADR Haanpää (sammanslagning 1999 av svenska ADR Transport och Haanpää) Skandinaviens största transportör av flytande och farligt gods och har cirka 600 anställda och 400 fordon (inte så konstigt att man ser dem ofta, alltså). Årsomsättningen ligger kring 120 miljoner euro och företaget har kontor i Finland, Sverige, Norge, Ryssland, Tyskland och Estland. Huvudkontoret finns i Vanda nära Helsingfors (utspridd kring flygplatsen med samma namn). I Vanda bor nära 200 000 invånare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar