Bild: Jörgen Auer
Det är inte mycket kvar av den 32 kilometer långa järnvägslinjen Mjölby-Hästholmen som invigdes 1910. Men inne i Mjölby finns några spårrester kvar.
Bild: Jörgen Auer
De leder över Svartån, över den så kallade Hästholmsbron, 71 meter lång.
Bild: Jörgen Auer
Stålkonstruktionen är visserligen nedklottrad, men ser ändå hållbar ut. Värre är det med de plankor som ligger på bron för att man ska kunna passera gående över den.
Bild: Jörgen Auer
Några plankor saknas till och med och Svartåns mörka vatten 12 meter ned känns
Bild: Jörgen Auer
till och med nära, om än inte lockande så här i oktober.
Bild: Jörgen Auer
Men utsikten är okej. Här in mot centrala Mjölby ett par hundra meter bort.
Bild: Jörgen Auer
Och visst gör sig bron på bild? 2019 får Mjölby kommun överta bron från Trafikverket och då ska spåren bort, bron är tänkt att knytas ihop med befintligt gång- och cykelstråk och kommer att bli reparerad, asfalterad, och trafikerad igen. Allt enligt Hanna Hammarlund, exploateringsingenjör på Mjölby kommun.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar