lördag 23 september 2017

I bilvagn och lokstall i Kisa


 Bild: Jörgen Auer
Dimman strök över bergen runt Kisa i dag.

Bild: Jörgen Auer
Men vänta nu. Var vi verkligen i Kisa. Ser inte detta ut som ett slott i Tyskland, eller så?

Bild: Jörgen Auer
Nej då, det är det fint renoverade lokstallet i Kisa, sedan 2014 industriellt kulturminnesmärke som i dag hade visning för allmänheten.

Bild: Jörgen Auer
Störst intresse tilldrog sig bilvagn nummer 25, det var egentligen den som Föreningen Stångådalsbanans Vänner visade upp, lokstallet har varit klart sedan 2009.

Bild: Jörgen Auer
Vi var väl ett 30-tal som kom och hälsade på - och trakterades med kaffe och mycket god bulle - och för oss som kunde var det självklart att stiga ombord på 25-an som var en föregångare till den senare mera kända rälsbussen som fanns lite varstans. Jag minns till exempel att jag som pojke åkte rälsbuss mellan Norrköpings östra station och Söderköping.

Bild: Jörgen Auer
Men nu var vi i Kisa och just den här vagnen beställdes av Östra Centralbanans Järnvägsaktiebolag (ÖCJ) 1923 och togs i trafik året därpå (läste jag i Corren tidigare i veckan, tisdag).

Bild: Jörgen Auer
Visst är den snygg? Bilvagn hette den nog för att den hade en 55 hästars bensinmotor. Den tjänstgjorde mellan Kisa och Hultsfred fram till 1932 som passagerarvagn, innan den flyttades till Linköping-Rimforsa/Åtvidaberg under sex års tid. 1988 hamnade den hos Sveriges Järnvägsmuseum och skänktes till Stångådalsbanans vänner 2008.

 Bild: Jörgen Auer
Som synes har bilvagnen tyska anor.

 Bild: Jörgen Auer
Med svensk text.

 Bild: Jörgen Auer
Som sagt.

 Bild: Jörgen Auer
En som var på plats var Ove Bäck från Linköping. Han har varit fascinerad av tåg och järnväg sedan barnsben. I dag är han 83 år och berättade att han under sitt arbetsliv jobbade på Saab och var med och byggde flygplan. Så flyg är ett annat intresse. Liksom dragspel.

 Bild: Jörgen Auer
Ove tittade förstås in i lokstallet också, som många andra. Stallet, byggt 1901 och senast varsamt renoverat 2005-2008, är en fascinerande byggnad som har potential, precis som bilvagnen, att bli ännu finare. Interiört, menar jag då. 

 Bild: Jörgen Auer
Bäst som vi stod där kom tåget. Dagens tåg, söderifrån.

Bild: Jörgen Auer
Och så möttes de då, eller "såg" varandra i alla fall på samma station, bilvagn 25 från 1924 och dieselmotorvagnen Kisa-Mor 1380 från 1996.
Sa jag tack för gott fika?

Inga kommentarer: