Ur Corren 5 augusti 1910
Ett luftskepp av trä, fanns det verkligen ett sådant? Visst, flera stycken. Till skillnad mot greve Zeppelins luftskepp av aluminium så valde firman Schütte-Lanz att bygga i plywood. Firman grundades 1908 och hade en Carl Hubert som chefsdesigner, men ingenjören A.D. Rettig var konstruktören bakom den första skal-modellen 1909 (se bilden nedan).
Ett luftskepp av trä, fanns det verkligen ett sådant? Visst, flera stycken. Till skillnad mot greve Zeppelins luftskepp av aluminium så valde firman Schütte-Lanz att bygga i plywood. Firman grundades 1908 och hade en Carl Hubert som chefsdesigner, men ingenjören A.D. Rettig var konstruktören bakom den första skal-modellen 1909 (se bilden nedan).
Ur "The Development of Material-Adapted Structural Form"
SL-1 började byggas 1909 och stod klart 1911. Den var 131 meter lång, med en diameter på 18,4 m på bredaste stället. 1912 lyfte skeppet 53 gånger och var i luften sammanlagt 120 timmar, men det levde inte upp till konstruktörernas förväntningar. I SL-2-serien blev skeppen 144 meter långa och kunde flyga i 75 km/timmen - ett krigsskepp som började byggas 1913. Tre skepp byggdes 1914, fem året därpå.
Den som vill veta mer om detta kan söka efter en PDF-fil som heter "The Development of Material-Adapted Structural Form".
SL-1 började byggas 1909 och stod klart 1911. Den var 131 meter lång, med en diameter på 18,4 m på bredaste stället. 1912 lyfte skeppet 53 gånger och var i luften sammanlagt 120 timmar, men det levde inte upp till konstruktörernas förväntningar. I SL-2-serien blev skeppen 144 meter långa och kunde flyga i 75 km/timmen - ett krigsskepp som började byggas 1913. Tre skepp byggdes 1914, fem året därpå.
Den som vill veta mer om detta kan söka efter en PDF-fil som heter "The Development of Material-Adapted Structural Form".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar